lördag 2 april 2011

Var är den Vän som överallt jag söker (alt. koral)





1. Var är den Vän som överallt jag söker?
När dagen gryr, min längtan blott sej öker.
När dagen flyr, jag än ej honom finner,
fast hjärta brinner.

2.Jag ser hans spår varhelst en kraft sej röjer
en blomma doftar och ett ax sej böjer.
Ja, i den suck jag drar, den luft jag andas
hans kärlek blandas.

3. Jag hör hans röst där sommarvinden susar,
där lunden sjunger och där floden brusasr;
jag hör den ljuvast i mitt hjärta tala
och mej hugsvala.

4. Likväl ett töcken mej från honom stänger:
min bön, men ej min blick till honom tränger.
O, att jag kunde nå dithän med båda
och honom skåda!

5. Ack, när så mycket skönt i varje åder
av skapelsen och livet sej förråder,
hur skön då måste själva källan vara,
den evigt klara!


Text: Johan Olof Wallin 1818 (39 år), ngt bearb.
Musik: Theodor Söderberg
Se även melodierna till denna psalm (med fullständig text) i 1986 års psalmbok.


T Söderberg:
LÄRAREN. Wilhelm Theodor Söderberg (1845-1922) blev Alice Tegnérs förste lärare i pianospelet och harmoniläran, i hennes barndomsstad Karlshamn. Foto: Lasse Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar