lördag 25 januari 2014

Ta hand om mitt hjärta, min Frälsare kär





1. Ta hand om mitt hjärta, min Frälsare kär, du allena
kan skapa det nytt och förändra och grundligen rena.
Ja, hjälp mej, att världen
och synden och flärden
ej tar mej till fånga, tills yttersta färden
är inne!

2. Bevara mej du ifrån frestarens hemliga snara,

och om i min bättring du finner att svek skulle vara,
så visa mej detta
och hjälp mej tillrätta:
till dej jag min lit och förtröstan vill sätta
för evigt. 

3. Ditt blodiga kors och din sargade kropp och din sveda

förklara mej så, att jag rätt må vid synden få leda!
Ja, hjälp mej den döda,
och låt för din möda
mitt hjärta av kärlek till dej liksom flöda
beständigt!

4. Till slut, o min Jesus, av hela mitt hjärta jag beder:

fullborda ditt verk, så för himlen du själv mej bereder!
Än är jag i tiden,
så hjälp mej i striden!
En dag skall dock komma, då jag får i friden

dej lova!

Text: Abela Maria Gullbransson (1775-1822), ngt bearb.
Musik: Ur Pilgrimsharpan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar