fredag 1 november 2013

Vem har nånsin sett en sådan Gud



1. Vem har nånsin sett en sådan Gud,
som vår Gud, som syndare benådar,
för dem dött och hållit varje bud
och som i sej själv oss täcka skådar.

2. Svaret, fördömd, förlorad i mej själv,
sådan synden stämplat har personen,
står jag klar och ren i nådens älv,
klar och ren i Jesus, nådastolen.

3. Ja, i Jesus nu min skatt jag har,
har den hel mitt under tidens skiften.
Inte liv och död den från mej tar,
säkerhet jag har därpå i Skriften.

4. Ryte satan, synd, ja, otro med!
Ingen rubba kan Guds testamente.
Salig är jag genom kvinnans säd,
genom Kristus, som är lagens ände.

5. Snart på denna grund jag reser hem
ifrån tidens oro, sorg och fara
till det nya Guds Jerusalem
att hos Jesus evigt bo och vara.

6. Där skall jag se Jesus som han är,
sjunga nya sången inför tronen,
och förklarad såsom Skriften lär
fröjdas inför Gud, som själv är solen.

Text: O A Welin 1875, bearb. 1982, 2013
Musik: Folkmelodi ur Sionstoner 1889

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar